Apple hersteldienst | Lab9 - Apple Premium Partner
Apple herstellingen
Lab9 is een Apple Authorised Service Provider. Onze door Apple getrainde technici herstellen je Apple-toestel zodat het weer werkt zoals het hoort. Ze maken hierbij uitsluitend gebruik van originele Apple-onderdelen. Dit betekent dat al onze herstellingen door Apple gecertificeerd zijn.

Ik wil mijn
Mac
laten herstellen.
Bekijk prijzen en procedures ›

Ik wil mijn
iPhone
laten herstellen.
Bekijk prijzen en procedures ›

Ik wil mijn
iPad
laten herstellen.
Bekijk prijzen en procedures ›

Ik wil mijn
Apple Watch
laten herstellen.
Bekijk prijzen en procedures ›

Ik wil mijn
AirPods
laten herstellen.
Bekijk prijzen en procedures ›
-
Maak een service-afspraak
Herstelling aanmeldenIs je Apple-toestel defect? Meld dit aan onze technische dienst, die contact met je zal opnemen om concreet af te spreken wanneer je kan langskomen met je toestel in de winkel.
-
Status van je herstelling
Status opvragenWil je weten wat er met je toestel gebeurt? Gebruik onze online tool om het verloop van je herstelling op te volgen. Eens afgerond, zal een medewerker van de technische dienst je contacteren.
Hoe zorg je zelf voor een vlotte herstelling?
-
01
Maak vooraf een reservekopie. Hoewel we steeds met de grootste zorg omgaan met je toestel en data, kan Lab9 niet aansprakelijk gesteld worden voor verlies van gegevens.
-
02
Indien je toestel niet bij Lab9 gekocht werd maar wel nog binnen garantie is, dan zullen we het originele aankoopbewijs nodig hebben om de herstelling vlot te kunnen uitvoeren.
-
03
Zorg dat je al je nodige logingegevens nog weet of bij de hand hebt. Deze zijn in de meeste gevallen nodig om je toestel te kunnen testen en een correcte diagnose te stellen.
-
04
Schakel de Zoek mijn-functionaliteit (Find my) uit. Als dit nog actief is, dan kan er geen herstelling uitgevoerd worden op je toestel.
Hier lees je hoe je dit doet.

iPhone service
Gratis screenprotector
Wanneer je je iPhone buiten garantie laat herstellen, installeren we na de herstelling een gratis Belkin screen protector als extra service. *Niet geldig bij een omruiling (full unit swap).

iPhone service
'Same-day' schermherstelling
Is het scherm van je iPhone defect? Maak een afspraak met onze Apple experts en ze zorgen er voor dat je je toestel, op aanvraag, nog dezelfde dag hersteld terug in je bezit hebt. Snel, vakkundig, zonder zorgen!

Winkels in je buurt
Met 31 Lab9-winkels is er altijd een Apple expert in je buurt.
We helpen je graag!
FAQ
Veelgestelde vragen
Lab9 is een Apple Authorised Service Provider. Wat wil dat zeggen?
Een Apple Authorized Service Provider biedt reparatieservice voor alle Apple producten aan, binnen of buiten de garantie. Als Apple Authorized Service Provider heeft Lab9 toegang tot originele Apple onderdelen, gereedschappen, training, servicehandleidingen, diagnostische tests en informatiebronnen om deze reparaties uit te voeren.
Erkende serviceproviders moeten te allen tijde voldoen aan de normen die Apple hanteert met betrekking tot serviceniveaus, de certificering van technici en de beschikbaarheid van de service voor klanten. Apple controleert en beoordeelt erkende serviceproviders regelmatig om ervoor te zorgen dat voortdurend aan deze strenge normen wordt voldaan.
Erkende serviceproviders moeten gebruikmaken van Apple Certified Technicians voor het uitvoeren van reparaties aan Apple producten. Om een gecertificeerde reparateur van Apple producten te worden, moet een examen worden afgelegd via een online erkend Testing Center. De certificeringsexamens worden jaarlijks op productbasis geactualiseerd.
Herstelt Lab9 ook Apple toestellen die elders gekocht zijn?
Lab9 is een Apple Premium Partner en een erkende Apple Service Provider. Bijgevolg staat Lab9 in voor alle herstellingen van Apple toestellen, ongeacht de plaats van aankoop. Wel is het noodzakelijk om altijd je originele aankoopbewijs voor te leggen als je een herstelling onder garantie wenst, in het tweede jaar na aankoop.
Belangrijke info met betrekking tot iPhone herstellingen
Lab9 kan in bepaalde gevallen weigeren om je iPhone te herstellen:
- Als de iPhone eerder door een niet-geautoriseerde hersteller werd geopend of hersteld.
- Als het om een ‘refurbished’ iPhone gaat. Neem in dat geval contact op met het verkooppunt waar je de iPhone aangekocht hebt.
- Als je de iPhone via een kortingssite hebt aangekocht. Je neemt dan best contact op met de site in kwestie.
Lab9 mag in een specifiek geval je iPhone niet — onder garantie — herstellen:
Als je je iPhone hebt aangekocht via een telecom operator (Proximus, Orange, Base, Telenet, …), dan dien je je iPhone gedurende het tweede jaar van je garantietermijn daar aan te bieden voor herstelling of vervanging. Zolang het eerste jaar van je garantietermijn nog niet verstreken is, kan je wel terecht bij Lab9.
Hoe lang duurt een herstelling?
iPhone herstellingen
De gemiddelde hersteltermijn is 3 werkdagen. De volgende zaken hebben invloed op de hersteltermijn:
- De beschikbaarheid van gegevens zoals wachtwoorden.
- De leveringstermijn van Apple onderdelen.
- Hoe lang het duurt vooraleer je het bestek goedkeurt (bij een herstelling buiten garantie).
- Het al dan niet geactiveerd zijn van de 'Find My'-functie.
Mac herstellingen
De gemiddelde termijn is 3 tot 7 werkdagen. De volgende zaken hebben invloed op de hersteltermijn:
- De beschikbaarheid van gegevens zoals wachtwoorden.
- De leveringstermijn van Apple onderdelen.
- Hoe lang het duurt vooraleer je het bestek goedkeurt (bij een herstelling buiten garantie).
- Of je al dan niet wenst dat we een back-up proberen te maken van een mogelijk defecte harde schijf of SSD.
iPad herstellingen
Je defecte iPad zal in principe binnen de 3 dagen worden hersteld. Het is hierbij van geen belang of deze nog in garantie is of niet. De volgende zaken hebben invloed op de hersteltermijn:
- De beschikbaarheid van gegevens zoals wachtwoorden.
- De leveringstermijn van Apple onderdelen.
- Hoe lang het duurt vooraleer je het bestek goedkeurt (bij een herstelling buiten garantie).
- Het al dan niet geactiveerd zijn van de 'Find My'-functie.
- Indien er een inscriptie is aangebracht op de achterzijde, duurt het ongeveer 15 werkdagen vooraleer de iPad hersteld kan worden, tenzij je de inscriptie niet op het vervangend toestel wil laten aanbrengen.
AirPods, AirPods Pro en Max
De gemiddelde hersteltermijn voor AirPods is 3 werkdagen. AirPods Max kan tot 5 werkdagen duren.
Toetsenborden, muizen en Apple stroomadapters
Indien op voorraad worden deze producten dadelijk omgeruild in de winkel.
iOS accessoires
Indien op voorraad worden deze producten dadelijk omgeruild in de winkel. Dit op voorwaarde dat de producten aangekocht zijn bij Lab9 en nog onder garantie zijn.
Niet-Apple accessoires
Indien op voorraad worden deze producten dadelijk omgeruild in de winkel. Dit op voorwaarde dat de producten aangekocht zijn bij Lab9 en nog onder garantie zijn.
Herstellingen van niet-Apple apparaten
In de meeste gevallen moeten de apparaten naar de fabrikant teruggestuurd worden. Daardoor bedraagt de hersteltermijn doorgaans 2 tot 3 weken. Lab9 kan enkel niet-Apple producten laten herstellen als die producten bij Lab9 werden aangekocht.
Hoe verloopt de herstelprocedure bij Lab9?
Wanneer je je Apple-toestel binnenbrengt voor een herstelling, wordt er eerst goed naar je geluisterd om alvast zo veel mogelijk informatie te verzamelen. Daarna wordt er een servicebon opgemaakt. Hierop wordt het probleem omschreven, over welk toestel het gaat, eventuele zichtbare schade en je contactgegevens.
Daarna komt het apparaat bij onze certified technicians terecht, die er mee aan de slag gaan volgens het ‘First in, first out’ principe.
Hieronder vind je een aantal handige tips, die de herstelprocedure eventueel kunnen versnellen:
Apple-toestel inleveren
Enkele stappen om te volgen:
- Maak een reservekopie van je toestel. Je hebt de reservekopie nodig om je data terug te plaatsen indien we je toestel opnieuw moeten instellen of vervangen.
- Zorg dat je je Apple ID en wachtwoord weet.
- Schakel de 'Find My' functie uit.
- Verwijder de SIM-kaart uit het toestel. (indien het een iPhone betreft)
- Het is niet nodig kabels, opladers en andere accessoires mee te brengen.
Wachtwoord, Apple ID en 'Find my'
Voor de meeste herstellingen hebben we je gebruikerswachtwoord nodig. Soms wordt ook je Apple ID gevraagd. Wij gebruiken deze enkel in het kader van de herstelling en houden deze informatie niet bij. Tenslotte moet de ‘Find my’ functie uitgeschakeld zijn, anders kan geen herstelling uitgevoerd worden.
Herstelling binnen garantie
Als je toestel nog in garantie is, worden de noodzakelijke herstellingen dadelijk uitgevoerd, zonder bestekkosten. Je krijgt een seintje van zodra de herstelling afgerond werd.
Herstelling buiten garantie
Als je toestel niet langer in garantie is, maken we eerst een gedetailleerd bestek op. Hier wordt een bedrag van € 30 voor aangerekend (€ 50 bij een Mac-herstelling). Indien je akkoord gaat met het bestek, wordt dit bedrag in mindering gebracht van de totale herstelkost. Ook als je de herstelling niet laat uitvoeren, maar je koopt bij Lab9 dadelijk een nieuw toestel, dan wordt de bestekkost in mindering gebracht van je aankoop. Op het bestek vermelden we de kosten van de onderdelen en werkuren die noodzakelijk zijn voor de herstelling. De herstelling wordt pas uitgevoerd nadat je hebt aangegeven akkoord te gaan met het bestek.
Hoe maak ik een afspraak om mijn Apple-toestel te laten herstellen bij Lab9?
Een afspraak maken hoeft niet. In onze winkels kan je je toestel inleveren zonder afspraak. Echter, met een afspraak kunnen we doorgaans de hersteltermijn tot een een minimum beperken. Maak je geen afspraak, dan wordt er volgens het 'First in, first out' principe gewerkt.
Hoe maak ik een afspraak?
Je kunt op drie manieren een afspraak maken:
1/ Via de publieke agenda van Apple
2/ Via de Apple support app op je iPhone of iPad
- Open de Apple Support app.
- Kies “Ontvang support”.
- Kies je product en de reden voor het herstel.
- Selecteer “Zoek erkende locaties”.
- Selecteer je dichtsbijzijnde Lab9-winkel.
- Selecteer dag & uur.
3/ Via het contactformulier op onze site
- Surf naar deze pagina.
- Vul onderaan het formulier in om je herstelling aan te melden.
- Een service-medewerker zal je contacteren om verder af te spreken.
Wat gebeurt er met de defecte / vervangen onderdelen van mijn toestel?
Defecte onderdelen worden in regel teruggestuurd naar Apple. Het maakt hierbij niet uit of het om een vervanging binnen of buiten garantie gaat en of er al dan niet sprake is van schade.
Belangrijk om weten is dat Apple twee prijsmodellen hanteert voor wat te vervangen onderdelen betreft:
1. De ‘vervangprijs’
Dat is de standaardprijs, die gehanteerd wordt als het defecte onderdeel teruggestuurd wordt naar Apple.
2. De ‘stockprijs’
Hierbij wordt de vervangprijs vermeerderd met een toeslag van 20% à 50%, en wordt het defecte onderdeel niet teruggestuurd naar Apple.
In onze bestekken voor herstellingen buiten garantie baseren we ons steeds op de vervangprijzen. Als je verzekeraar echter vraagt om de defecte onderdelen bij te houden, kunnen we een bestek maken waarin de stockprijs gahanteerd wordt.
De harde schijf in mijn Mac werd vervangen. Krijg ik die mee?
Als de harde schijf in je Mac binnen de garantieperiode vervangen wordt, moet Lab9 deze opsturen naar Apple. Als de harde schijf in je Mac buiten de garantieperiode vervangen wordt, krijg je ze mee bij het afhalen van het toestel.
Kan ik met mijn defecte toestel dat ik bij Lab9 Pro heb aangekocht ook in de Lab9-winkels terecht?
Elke Lab9-winkel beschikt over een technische dienst met door Apple gecertifieerde Service Engineers. Je kan hier je toestel laten herstellen, ongeacht waar je het aangekocht hebt. Ook Apple-toestellen die via Lab9 Pro werden geleverd, kan je in onze winkels binnenbrengen. Het is mogelijk dat het toestel vanuit de winkel opgestuurd moet worden naar het reparatiecentrum van Lab9 Pro. De reparatietermijn kan in dit geval langer duren dan gewoonlijk. Lab9 biedt vanuit de winkels ook geen interventies aan huis / kantoor aan.
Je kan ook gebruik maken van een Pick-up & Return indien je een Lab9 Pro Care actief hebt op je toestel. Meer info vind je hier: https://lab9pro.be/nl/bedrijven/service/hersteldienst.
Ik heb Apple gebeld en zij sturen me door naar Lab9 met een dossiernummer. Wat nu?
Lab9 helpt je graag verder.
Een dossiernummer van Apple is enkel een bewijs van contact en wijst op geen enkele manier op de verantwoordelijkheid van Apple. Bovendien is dit dossier vertrouwelijk en niet zichtbaar voor onze teams. Onze dienst neemt uw toestel zoals gewoonlijk in behandeling en voert de herstelling uit indien nodig.
Aarzel niet om ons zoveel mogelijk informatie te geven wanneer we je apparaat in ontvangst nemen. Bij twijfel zal onze technicus contact opnemen met Apple om meer te weten te komen.
Hoeveel garantie heb ik op Apple-producten?
Internationaal geldt op Apple producten een beperkte garantie van 1 jaar. Dankzij de ‘Europese Wet ter Bescherming van de Consument’ is de garantietermijn binnen de Europese Unie uitgebreid tot twee jaar. Let wel: deze wet is enkel van toepassing op particulieren die aankopen doen zonder BTW-nummer.
Particuliere gebruikers
Internationaal is op Apple producten een beperkte garantie van één jaar van toepassing. Dankzij de ‘Europese Wet ter Bescherming van de Consument’ is de garantietermijn binnen de Europese Unie uitgebreid tot twee jaar (enkel van toepassing op particulieren die aankopen doen zonder BTW-nummer). Daarnaast biedt Lab9 zijn particuliere klanten standaard 3 jaar garantie bij aankoop van een Mac of iPhone, zonder extra kost.
Professionele gebruikers
Professionele gebruikers zijn gebruikers zoals bedrijven, verenigingen, overheidsinstellingen en educatieve instellingen. Voor professionele aankopen geldt een garantietermijn van 1 jaar. Door de aankoop van AppleCare kan de garantietermijn van een Mac (en bijhorende ondersteuning) ook voor professionele gebruikers verlengd worden tot drie jaar (bij iPad tot twee jaar).
Wanneer vervalt de garantie?
De garantie voor particuliere en professionele gebruikers, vervalt wanneer:
- Je Apple product meer dan twee jaar oud is — voor particuliere gebruikers.
- Je Apple product meer dan een jaar oud is — voor professionele gebruikers.
- Je Apple product een probleem heeft dat niet onder de garantie of de consumentenwetgeving valt, zoals onopzettelijke schade of schade die is veroorzaakt door ongeoorloofde wijzigingen.
Garantie op batterijen
Voor batterijen en andere verbruiksgoederen zal eerst een diagnostische test worden uitgevoerd om te controleren of het probleem het gevolg is van normale slijtage, of van een defect of productiefout. Normale slijtage wordt namelijk niet gedekt door de garantie.
Garantie op herstellingen
Alle herstellingen die door Lab9 uitgevoerd worden, zijn gedekt door een onderdelengarantie van 90 dagen of door de rest van de lopende garantie van het toestel, afhankelijk van welke langer is. Bij een omruiling valt het omgeruilde toestel onder de garantietermijn van het oorspronkelijk aangekochte toestel, plus maximum 90 dagen. Dit is een aanvulling op de rechten die u volgens de consumentenwetgeving geniet.