Algemene voorwaarden

Algemene verkoopsvoorwaarden Lab9 Stores nv


ARTIKEL 1 - BESTELLINGEN

  1. Door het verrichten van een aankoop of bestelling erkent en aanvaardt de klant de huidige verkoopvoorwaarden die integraal deel uitmaken van de verkoopovereenkomst, met uitsluiting van zijn eigen aankoopvoorwaarden.
  2. De persoon of firma die de bestelling plaatst, wordt beschouwd als besteller en staat borg voor de betaling van de factuur, zelfs wanneer deze aan een derde moet worden gericht.
  3. Door zijn bestelling verbindt de klant zich definitief tot volledige afname en betaling en kan hij de aankoop niet meer herroepen, behoudens in geval van een bestelling door een consument via de webshop (zie artikel 3).
  4. Voor een aantal goederen die niet courant op voorraad zijn (zoals op maat bestelde computers) dient een voorschot van minimum 20% betaald te worden. Bij betaling van dit voorschot en bevestiging van de bestelling, verbindt de klant zich ertoe de bestelde goederen af te nemen.
  5. Indien de klant een bestelling plaatst doch nalaat om de goederen te betalen en af te nemen, zal hij, behoudens in geval van een bestelling door een consument via de webshop, een vergoeding van 15% van de waarde van de bestelling als schadevergoeding voor geleden verlies en gederfde winst verschuldigd zijn, onverminderd het recht van Lab9 om een hogere schadevergoeding te vorderen in geval van niet courant op voorraad zijnde goederen die speciaal voor de klant besteld werden en goederen die sinds de bestelling/verkoop in waarde gedaald zijn.
  6. Lab9 behoudt zich het recht voor om een bestelling zonder reden te weigeren.
  7. Lab9 behoudt zich het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen in geval van faillissement, gerechtelijke reorganisatie, kennelijk onvermogen, alsook bij om het even welke opening van een insolventieprocedure of in geval van beslag of enig ander geval van samenloop of wijziging aan de juridische toestand van de koper.



ARTIKEL 2 - LEVERINGEN

  1. Lab9 zal steeds zo spoedig mogelijk tot levering overgaan doch kan niet aansprakelijk gesteld worden voor het niet nakomen van haar verbintenissen in geval van overmacht (zoals diefstal, brand, stakingen, productieproblemen bij leveranciers,…).
  2. De door een consument in een Lab9-winkel aangekochte goederen kunnen binnen de 7 dagen omgeruild of, mits akkoord van Lab9, door deze laatste teruggenomen worden, op voorwaarde dat ze geen teken van gebruik vertonen en in de volledig intacte, ongeopende verpakking zitten en de eventuele verzegeling nog intact is. Indien een teruggave overeengekomen wordt, gebeurt de terugbetaling in de vorm van een waardebon met dezelfde waarde als het oorspronkelijk aangekochte goed. Deze waardebon kan gebruikt worden in alle Lab9-winkels en is 1 jaar geldig. De volgende goederen zijn hierop uitgezonderd:
    • Goederen met schade of gebruikssporen, waarvan de verpakking is geopend of beschadigd of waarvan de verzegeling is verbroken.
    • Goederen die op maat besteld werden en gepersonaliseerde goederen (zoals goederen met inscripties op verzoek van de klant).
    • Goederen die specifiek op vraag van de klant door Lab9 bij haar leveranciers besteld werden.
    • iTunes-kaarten
  3. De door zakelijke klanten aangekochte goederen kunnen niet omgeruild worden.



ARTIKEL 3 – AANKOPEN DOOR CONSUMENTEN VIA DE WEBSHOP

  1. Huidig artikel is enkel van toepassing op aankopen door consumenten via de webshop van Lab9 en geldt niet voor zakelijke klanten.
  2. Bestellingen worden aanvaard onder voorbehoud van beschikbaarheid.
  3. In de vermelde prijzen zijn eventuele verzendingskosten niet begrepen.
  4. Als consument kan U binnen de 14 dagen uw online aankoop herroepen, te rekenen vanaf de dag volgend op de dag waarop U of de door U aangewezen persoon de goederen in ontvangst heeft genomen. Herroepen gebeurt ofwel door middel van een ondubbelzinnige verklaring waaruit duidelijk uw beslissing tot herroeping van de overeenkomst blijkt (bij voorkeur per e-mail via webshop@lab9.be), ofwel door het ons toezenden van een door U ingevuld en ondertekend herroepingsformulier, waarvan U een model onderaan deze pagina terugvindt. Gelieve daarbij de goederen te vermelden waarvan U de aankoop wenst te herroepen en/of het factuur- of bestelnummer, evenals uw naam en adres.
  5. Nadat de klant ons gemeld heeft dat hij de aankoop wenst te herroepen, dient hij de goederen zo snel mogelijk en uiterlijk binnen de 14 dagen, op eigen kosten en voor zover als mogelijk in originele staat en in de originele verpakking terug te sturen naar volgend adres: Lab9 Webshop Retours, Geldmuntstraat 18, 8000 Brugge.
  6. Indien 1) de verpakking van de goederen door de klant geopend werd en bij terugsturen beschadigd is of ontbreekt of 2) de goederen schade of gebruikssporen vertonen, zal de klant aan Lab9 een schadevergoeding verschuldigd zijn gelijk aan 1) de kost van een nieuwe verpakking en 2) de waardevermindering die de goederen ondergaan hebben. In geval van verbruiksgoederen zoals inktcartridges en toners waarvan de verpakking is geopend zal de waardevermindering en dus schadevergoeding gelijk staan aan het volledige aankoopbedrag, aangezien dergelijke goederen niet meer verkoopbaar zijn.
  7. Volgende goederen zijn uitgesloten van het herroepingsrecht:
    • Downloadbare software. Door de aankoop van deze software stemt de klant in met de aanvang van de uitvoering van de overeenkomst tijdens de herroepingstermijn en erkent hij dat hij zijn herroepingsrecht verliest.
    • Goederen die op maat of volgens de specificaties van de klant vervaardigd werden, evenals gepersonaliseerde goederen (zoals goederen met inscripties op verzoek van de klant).
    • Verzegelde goederen die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne (zoals tandenborstels,…) en waarvan de verzegeling is verbroken.
  8. Zakelijke klanten kunnen hun online aankoop niet herroepen.
  9. De bestellingen worden tussen maandag en vrijdag verstuurd, uitgezonderd wettelijke feestdagen. Lab9 is niet verantwoordelijk voor onvoorspelbare vertragingen bij de transportfirma.



ARTIKEL 4 – GEBREKEN EN GARANTIE

  1. Onverminderd de wettelijke waarborgen inzake verborgen gebreken en de bepalingen inzake de productaansprakelijkheid, geldt op de aangekochte goederen een garantie van:
    • 24 maanden voor goederen aangekocht door consumenten (onverminderd eventuele langere commerciële garantietermijnen voor bepaalde goederen)
    • 12 maanden voor goederen aangekocht door zakelijke klanten
  2. De klant dient Lab9 zo snel mogelijk van eventuele gebreken op de hoogte brengen en in ieder geval binnen de 2 maanden vanaf de vaststelling, bij voorkeur per e-mail. De klant wordt verzocht zelf geen herstellingen of werken aan de goederen uit te voeren of te laten uitvoeren door derden.
  3. De waarborg bestaat op basis van "carry-in", zonder terbeschikkingstelling van een vervangtoestel, tenzij anders overeengekomen.
  4. De klant is gehouden tot het maken van een reservekopie van zijn data. Lab9 kan in geen enkel geval aansprakelijk worden gesteld voor dataverlies tijdens een herstelling, vervanging of andere interventie.
  5. De garantie vervalt in geval van oneigenlijk gebruik.
  6. Indien bij diagnose blijkt dat een gebrek ontstaan is door eigen toedoen, toedoen van een derde of foutief gebruik, vervalt de garantie en wordt steeds de gebruikelijke diagnosekost aangerekend, ook indien het toestel zich nog binnen de garantieperiode bevindt en ook al beslist de klant niet tot herstelling over te gaan.
  7. De herstelling van eventuele bijkomende gebreken die tijdens de diagnose/herstelling opduiken, zullen in een extra bestek worden meegedeeld.
  8. Bij herstellingen buiten garantie wordt steeds de gebruikelijke diagnosekost aangerekend, ook al beslist de klant niet tot herstelling over te gaan.
  9. Goederen die voor herstelling werden binnen gegeven, dienen binnen 3 maanden na datum van kennisgeving dat deze klaar zijn voor afhaling afgehaald te worden, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Enkel de originele service- of bestelbon gelden als bewijs en dienen voorgelegd te worden bij afhaling. Indien de termijn van 3 maanden overschreden wordt, worden de goederen definitief eigendom van Lab9, zonder voorafgaandelijke kennisgeving en zonder dat de klant aanspraak kan maken op een vergoeding.
  10. Alle herstellingen uitgevoerd door Lab9 zijn gedekt door een onderdelengarantie van 90 dagen of voor de rest van de lopende garantie van het toestel, afhankelijk van welke langer is. Bij een omruiling valt het omgeruilde toestel onder de garantietermijn van het oorspronkelijk aangekochte toestel, plus maximum 90 dagen.
  11. Voor batterijen en andere verbruiksgoederen zal eerst een diagnostische test worden uitgevoerd om te controleren of het probleem het gevolg is van normale slijtage, dan wel van een defect of productiefout. Normale slijtage valt niet onder de garantie.



    ARTIKEL 5 – AANSPRAKELIJKHEID

    1. De aansprakelijkheid van Lab9 is beperkt tot opzettelijke fouten en fouten waardoor het leven of de fysieke integriteit van een persoon worden aangetast.
    2. De aansprakelijkheid van Lab9 is bovendien beperkt tot contractuele vorderingen, behoudens in geval van opzettelijke fouten en fouten waardoor het leven of de fysieke integriteit van een persoon worden aangetast.
    3. Geen buitencontractuele vordering is mogelijk lastens de hulppersonen van Lab9, behoudens in geval van opzettelijke fouten en fouten waardoor het leven of de fysieke integriteit van een persoon worden aangetast.
    4. De aansprakelijkheid van Lab9 is beperkt tot de werkelijke, directe en bewezen schade, met een maximum van 5.000 euro per gebeurtenis, tenzij anders voorzien op basis van het dwingend toepasselijk recht.
    5. Lab9 is niet aansprakelijk voor gevolgschade, waaronder gebruiksderving, productieverlies of dataverlies.
    6. Lab9 is niet aansprakelijk voor door haar verstrekte adviezen, fouten op de website of door leveranciers of producenten verstrekte technische gegevens.



    ARTIKEL 6 – BETALING

    1. Alle goederen zijn contant betaalbaar op het ogenblik van de aankoop, tenzij uitdrukkelijk anders werd bedongen. Wij aanvaarden enkel betalingen middels contant geld, Bancontact, Visa of Mastercard en Lab9-waarde-/cadeaubonnen. Deze bonnen kunnen gekocht en gebruikt worden in elke Lab9-winkel, kunnen niet ingeruild worden voor geld en zijn maximaal 1 jaar geldig.
    2. Klachten met betrekking tot de facturen dienen, op straffe van verval, binnen de 8 dagen bij ons toe te komen middels aangetekend schrijven. Het indienen van een klacht ontslaat de klant echter niet van zijn betalingsverplichtingen.
    3. Voor wat betreft zakelijke klanten behoudt Lab9 zich bij niet-betaling het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen of te schorsen voor het geheel of het nog niet uitgevoerde gedeelte, onverminderd de toepassing van artikel 1.5.
    4. Geleverde goederen blijven de eigendom van Lab9 tot volledige betaling van de facturen. Bij niet-betaling hebben wij het recht deze terug te nemen op kosten van de klant.
    5. Niettegenstaande elk beslag, overdracht van schuldvordering, faillissement, vereffening, gerechtelijke reorganisatie of (ander geval van) samenloop, zullen wij schuldvergelijking kunnen toepassen en de rechtstreekse vordering van de onderaannemer kunnen instellen tegen de opdrachtgever van de klant.
    6. Iedere op vervaldag niet betaalde factuur gericht aan een zakelijke klant zal van rechtswege en zonder enige ingebrekestelling een intrest opbrengen aan de intrestvoet conform de Wet van 02.08.2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, evenals een schadevergoeding van 10% van het factuurbedrag, met een minimum van 125 euro.
    7. Iedere op vervaldag niet betaalde factuur gericht aan een consument, zal gevolgd worden door een kosteloze herinnering. De klant heeft na het versturen van deze herinnering, 14 dagen de tijd om de factuur te betalen. Ingeval de klant de factuur niet heeft betaald binnen de vooropgestelde termijn, zal van rechtswege en zonder enige nieuwe ingebrekestelling een intrest worden aangerekend aan de intrestvoet conform de Wet van 02.08.2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, evenals een forfaitaire schadevergoeding van:
      • 20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150 euro is;
      • 30 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is;
      • 65 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2.000 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500 euro is.
    8. Indien u als particuliere klant een aankoop heeft gedaan en deze alsnog op een onderneming wilt registreren, of indien u onjuiste factuurgegevens heeft verstrekt bij de aankoop, heeft u de mogelijkheid om een verzoek tot herfacturatie in te dienen tot maximaal 4 weken na de oorspronkelijke aankoopdatum, onverminderd de toepassing van artikel 1.2.



    ARTIKEL 7 – ALGEMENE BEPALINGEN

    1. De eventuele nietigheid van één van de bepalingen van deze voorwaarden heeft geenszins de nietigheid van de overige bepalingen tot gevolg.
    2. In geval van betwisting zijn uitsluitend de rechtbanken bevoegd van het rechtsgebied waarin de maatschappelijke zetel van Lab9 gelegen is, waarbij alleen het Belgisch Recht van toepassing is.



    Modelformulier voor herroepen en retourneren



    Lab9 Stores nv

    Maatschappelijke zetel:
    Dumolinlaan 5
    8500 Kortrijk

    tel. 056 25 55 11
    fax 056 26 05 88

    BTW-nummer: BE 0434.088.955
    RPR Gent, afdeling Kortrijk